leerdoelen en effectief

Trainen in verandertaal

Wat is trainen in verandertaal?

Tijdens de training verdiepen wij ons in de gespreksvaardigheden die horen bij Motiverende Gespreksvoering (MGV)

Regelmatig denk ik, hoe fijn zou het zijn dat ik zorgverleners een extra handvat mag aanreiken. Een handvat waarmee jij echt aan het werk kunt. Vergelijk het maar met zo’n gereedschapskoffer als die van een timmerman, gevuld met een hamer, nijptang, schroevendraaier, zaag, en een duimstok. We weten allemaal, die timmerman kan niet zonder zijn gevulde gereedschapskoffer. De zorgverlener kan niet zonder goede communicatievaardigheden. Deze gereedschapskoffer wil ik graag samen met jou vullen. Aanvullen met vaardigheden die je helpen om in het werk, nog beter aan te sluiten bij het kraamgezin.

Trainen in verandertaal?

Tijdens de training leer ik je vanuit een respectvolle basishouding en gespreksvaardigheden, verandertaal ontlokken bij de ander. Door het ontlokken van verandertaal kun je goed op de wensen en behoeften van je client afstemmen en aansluiten. Dit leren we op een coachende manier. Je cliënt en haar naasten zullen zich gehoord veilig en vrij voelen om bij jou, wensen en zorgen te delen. Daarnaast leer je vaardigheden om weerstand bij verandering, om te buigen in een respectvolle samenwerking.

Wil jij…

  • Vanuit een positieve basishouding de ander helpen haar eigen keuzes te maken.
  • Gespreksvaardigheden om anderen echt verder te helpen.
  • Leren nog beter te luisteren, waardoor de zorgvrager zich nog beter begrepen voelt.
  • Weerstand te verminderen of zelfs ombuigen naar motivatie.
  • Met meer zelfvertrouwen het gesprek in te gaan.

gratis e-book

Waardevolle gesprekken voeren tijdens het verlenen van zorg is een vaardigheid apart. Vervolgens moet het ook nog zichtbaar en meetbaar gerapporteerd worden. Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar waar moet je beginnen?

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor de nieuwsbrief, deze komt dan eens in de 2 maanden in je mailbox.

Thema aanbod:

1. Communicatie met zorg

Je gaat na de training vanuit je respectvolle basishouding, de motivatie bij de cliënt richting haar eigen doel, achterhalen (ontlokken). De motivatie van de cliënt brengt haar samen met jou kennis en kunde, richting de wenselijke situatie.

2. Weerstand heb je nodig…toch?

Je gaat na de training de signalen van weerstand en wrijving herkennen en kunt deze vanuit nieuw aangeleerde vaardigheden buigen naar een respectvolle samenwerking.

Leertraject:

van aanbodgericht naar vraaggericht werken

Leertraject met 3 modules:

1  Motiverende gespreksvaardigheden’
KCKZ B-1; 3,5 punt

2  Weerstand heb je nodig… toch?
|KCKZ B-1; 4,5 punt

3  Van aanbodgericht naar vraaggericht
KCKZ B-3; 4,5 punt

Waardevolle waaiers

Deze waaiers zijn speciaal ontwikkeld voor kraamverzorgen-den. Een voor waardevolle gesprekken met vraaggerichte zorg en een voor waardevolle en professionele rapportages. Ook is de waaier een ideale geheugensteun, inspiratiebron en ‘metgezel’ op lastige momenten.

Thema aanbod

Thema gerichte trainingen, communicatie in de zorg en Weerstand heb je nodig, toch?
Wat houd het in?

Wat is verandertaal?

leren communiceren met zorg

Tijdens de training leer ik je verandertaal ontlokken waardoor je goed op de wensen en behoeften van de ander kunt afstemmen en aansluiten. Dit allemaal op een fijne coachende wijze. De…

Esther Ruitenberg

Trainer en eigenaar

Voor mij betekent dit dat ik luister naar de vraag. Dat ik meedenk en brainstorm over de mogelijkheden.