Motiverende gespreksvaardigheden
Heb jij dat dan ook wel eens?
Tijdens gesprekken het gevoel hebt dat je de zorgvrager veelal aan het overtuigen bent. Ze zeggen dat ze je instructies en adviezen opvolgen, terwijl je merkt dat zij dit uiteindelijk niet doen. Ze schieten in de weerstand en jij staat met gekromde tenen. Soms lijkt het alsof al je instructies en adviezen voor niets zijn geweest en je weer opnieuw kunt beginnen.
Veel zorgverleners doen dingen die helaas averechts werken op de motivatie van de zorgvrager. Dit is erg jammer want het kost jou veel energie en frustratie en de kans op een respectvolle samenwerking wordt kleiner...Het kan echt anders en in deze training, speciaal voor kraamverzorgenden en zorgverleners leer je hoe!
Wil jij:
- De verantwoordelijkheid laten waar hij hoort?
- Op een samenwerkende manier je gesprekken voeren?
- Reflectief leren luisteren?
- Weerstand leren zien als een uitdaging?
- De reparatiereflex leren herkennen?
- Meer energie overhouden na je werk?
De training in het kort
Tijdens de training gaan we leren hoe je vanuit een respectvolle basishouding en gespreksvaardigheden, verandertaal kunt ontlokken bij de zorgvragers.
De zorgvrager zal zich bij jou gehoord, veilig en vrij voelen om hun wensen en zorgen met je te delen.
Wat kun je bereiken ná het volgen van deze training.
- Je gebruikt een positieve basishouding, ‘een houding die werkt’.
- Je gebruikt ORBSI gesprekstechnieken.
- Je past gevoelsreflecties toe.
Het gewenste effect dat je kunt bereiken tijdens je werk in de zorg.
- Zorgvragers voelen zich veilig en vertrouwd bij je.
- Zorgvragers voelen zich vrijer en nog beter begrepen in de gesprekken met jou.
- Jij gaat met meer zelfvertrouwen het gesprek in met de ander.
De training is geaccrediteerd bij het Kenniscentrum kraamzorg (KCKZ) met 3 punten.
Meer informatie klik op ‘goed om te weten’.
Na de training krijg jij een mooie reader met alle informatie die we behandeld hebben als naslagwerk.