Corona is nu Koning | Online contact
Het Corona virus brengt ontzettend veel in beweging, zowel in werk als privé. We worden met elkaar gedwongen gewoontes los te laten en te schakelen. Soms vind ik dit heel makkelijk, soms ronduit irritant en soms… levert het veel op.
Bijna overal lees en hoor ik: blijf zo veel mogelijk in contact. Erg belangrijk, maar de manieren waarop dit nu mogelijk is, is voor iedereen en voor mij ook flink wennen. Gelukkig heeft Motiverende gespreksvoering wel tools en vaardigheden waarmee je ook online goede gesprekken kunt voeren.
Andere zorg leveren
Online zorgverlenen en gesprekken voeren is natuurlijk anders, je mist het directe contact. Het vraagt veel van je luistervermogen.
Het horen van de betekenis en de emoties bij de woorden die worden gezegd, vraagt nogal wat. Tegelijkertijd, zo is mijn ervaring, kan online met elkaar in gesprek zijn, je heel veel vertellen. Juist het oppikken van non-verbale signalen en de mimiek die op grootscherm zo zichtbaar is. We zijn met elkaar in contact maar hoe blijf je waardevol in contact, hoe lever je de zorg die je gewend bent.
Helpende handvatten
Vanuit de Motiverende Gespreksvoering bouw je een gesprek op aan de hand van vier processen: Engageren, Focussen, Ontlokken en Plannen. Juist nu zijn die eerste twee processen erg belangrijk. Engageren en Focussen.
De werkrelatie opbouwen, onderhouden en afstemmen.
Engageren de werkrelatie; Waarschijnlijk merk je dat mensen eerder emotioneel zijn, zich eenzaam voelen, angstig zijn, kort en prikkelbaar reageren of onzeker zijn. Soms is luisteren het enige waaraan op dat moment behoefte is.
Maak ruimte om te luisteren; vraag ernaar: ‘Hoe gaat het met je?’
Luister ernaar en reflecteer: ‘Je vindt het lastig om zo veel bij huis te zijn.’
Ontdek het perspectief van je cliënt: ‘Hoe ben je de afgelopen tijd met je (en hier vul je je begeleidingsdoel in) bezig geweest?’
Onderzoek samen een mogelijke vervolgstap: ‘Wat is voor jou de beste manier waarop ik je kan ondersteunen om jouw doel te bereiken, of het volhouden van waarmee je begonnen bent?’
En deze laatste vraag brengt je dan bij Focussen, de richting, het doel van jullie gesprek bepalen. Je kunt in de praktijk merken dat dit focussen niet in elk gesprek lukt, dat het behouden van een goede (werk) -relatie op dat moment het hoogst haalbare is. Realiseer je dat een goed contact jullie verdere onlineverbinding tot een succes kan maken.
Leg je lat niet te hoog,
verwacht niet te veel, contact is op dit moment
De Gouden Plak
Wil je gelijk al aan de slag met eenvoudige handvatten,
download gratis mijn e-book
Agenda open inschrijving:
Op de site vindt je informatie over de training.
Training Motiverende gespreksvaardigheden (KCKZ 3 punten)
(Vooralsnog ga ik er vanuit dat we evt. met de benodigde 1,5 meter afstand, mogen trainen)
24 juni 2020 (nog 4 plekjes)
23 september 2020
Of neem contact op voor een op maat gemaakte training.
Esther.