Leertraject ‘Communicatie en het Primaire zorgproces’
We gaan van aanbodgericht naar vraaggerichte zorg
Bij ieder kraamgezin vraag je je vast wel eens af, waar komen de twijfels toch vandaan, waarom willen ze bijvoorbeeld het ene moment wel dat je helpt met de borstvoeding en het volgende moment willen ze stoppen met borstvoeding. Hoe belangrijk is borstvoeding voor hen, wat hebben ze er voor over om… Wat kunnen zij zelf, wat hebben ze nodig. Al deze informatie is belangrijk om vraaggericht te kunnen werken.
Vraaggericht werken is aansluiten bij de verlangens, onzekerheden en achterhalen wat de diepe wens van iedere zorgvrager is. Dat is een mooi uitgangspunt om de zorgdoelen vast te stellen en haalbare acties met elkaar te formuleren en rapporteren in het kraamzorgdossier.
Vraaggericht werken is een methodiek waarbij behoefte en wens van de kraamvrouw en haar gezin centraal staat. Vraaggericht betekent natuurlijk niet ‘u vraagt, wij draaien’, maar ook niet ‘ik, als kraamverzorgende, weet wat goed voor u is’. In een open dialoog kom je samen tot de beste aanpak.
Hoe kan het?
Dat kan vanuit een gidsende communicatiestijl. Dit betekent dat je een middenweg bewandelt tussen een sturende stijl (adviseren, aansturen, leidinggeven) en een volgende stijl (luisteren, aansluiten, ruimte geven). Gidsen is een soort ‘derde weg’ waarin volgen en leiden elkaar steeds afwisselen. Door te achterhalen waarvoor de ander gemotiveerd is versterkt je de motivatie richten haar eigen gestelde doel.
Motiverende gespreksvoering geeft je die handvatten om vraaggericht te werken. Natuurlijk wel binnen de kraamzorg-kaders. Samen met de nieuwe ouders achterhaal je wat voor hen belangrijk en haalbaar is. Ook wanneer zij dat nog niet kunnen verwoorden of wanneer het buiten de kraamzorg mogelijkheden ligt.
-
- Hoe verantwoord je dan nog de zorg?
- Hoe maak je die professionaliseringsslag?
- Hoe formuleer en rapporteer je in het kraamzorgdossier?
- Hoe wordt de geboden zorg zichtbaar en meetbaar?
- Hoe werkt dat nu in het digitale kraamzorgdossier?
Speciaal voor deze behoefte is het leertraject ontwikkeld. Lees maar mee.
Mogelijke aanleiding om één of meerdere modules te volgen
- Je wilt graag professioneler werken en meer kwaliteit van zorg bieden
- Je wilt waardevolle gesprekken voeren binnen de gestelde tijdslimiet.
- Je wilt zorgdoelen makkelijk kunnen bespreken.
- Je wilt graag de hechting tussen de ouders en het kind bevorderen.
- Je wilt gesprekken makkelijker kunnen omzetten in een professionele rapportage.
- Je wilt voorkomen dat aangeleerde technieken en competenties ‘verdampen’ en niet meer in de praktijk worden toegepast.
- Je wilt geleverde kwaliteit zichtbaar én meetbaar in de rapportages voor zowel de cliënt, kraamzorgorganisatie en de overige disciplines verantwoorden.
- De organisatie wil graag de kwaliteit van zorg waarborgen, door het jaartraject te continueren i.v.m. doorstroom van kraamverzorgenden.
Leertraject voor kraamverzorgenden
Het leertraject bevat een cyclus met verschillende modules. Deze modules vormen samen het leertraject. De modules kunnen los van elkaar worden afgenomen en bij herhaling (bijvoorbeeld; jaarlijks onderhoud) zullen module 2 en 4 naar behoefte worden uitgediept binnen de accreditatiekaders en naar de wensen van de opdrachtgever.