Goed bedoeld helpen, werkt averechts!

6 juli 2020
Reparatiereflex, NIVEA, Kraamzorg, KCKZ

Je wilt graag mensen helpen, dat is je passie. Daarvoor ben je immers de zorg ingegaan.
Niks mis mee. Het is zelfs een heel prachtig streven.

 

De reparatiereflex werkt tegen je

Hoezo, vraag je je misschien af. Een voorbeeld;

‘Je komt ’s morgens bij je cliënt en zij deelt haar zorgen van afgelopen nacht met je. Dan wil je haar toch graag helpen? Als het ware verbeteren – repareren. Dat repareren doen we op allerlei manieren, want je wil graag dat ze een zorgeloze nacht heeft en goed kan slapen’ Wat doe je dan:

    • Onmiddellijk oplossingen aandragen;
    • Ongevraagd adviezen aandragen;
    • Overtuigen (met argumenten die je cliënt waarschijnlijk al kent);
    • Oordelen (verbaal en non-verbaal);
    • ‘Het probleem’ hardop analyseren zonder dat ze hierom heeft gevraagd;
    • Half luisteren (ogenschijnlijk luisteren, maar ondertussen hard nadenken over je volgende vraag);

Reparatiereflex, NIVEA, Kraamzorg, KCKZ

Waarom werkt dit niet? Jij bedoelt het toch goed? Met al je goede bedoelingen is juist haar motivatie gedaald en de weerstand in het gesprek geboren. Haar motivatie om het doel te bereiken zakt gelijk, door de reparatiereflex. Je ging haar zorgen invullen en oplossen.

Je kent het vast nog wel van vroeger, NIVEA. Niet Invullen Voor een Ander. Geen NIVEA, geen Reparatiereflex, stap jij nog in deze valkuilen?

 

Kun jij 4 x Ja op onderstaande beantwoorden?

    1. Voelt jouw cliënt zich altijd gehoord, gezien en begrepen?
    2. Krijgt ze tijd om al jouw informatie en advies even op zich in te laten werken?
    3. Wordt haar zelfstandigheid gerespecteerd en ondersteund?
    4. Wordt er effectief met haar samengewerkt?

4 x nee of twijfel?

Wees gerust: het is menselijk. Ik heb ik er heel wat af ‘verbeterd’. Het is tenslotte ook één van de meest bekende valkuilen.
Het resultaat: Ik werd er heel erg moe van.
Misschien denk je nu: ‘moet ik de ander het dan maar zelf uit laten zoeken?’ Nee, zeker niet.

 

Begin met Luisteren en Reflectief luisteren.

Vraag wat ze bijvoorbeeld zelf al weet. Waar ze al over nagedacht heeft. Onderzoek samen haar doelen voor de komende dagen, haar waarden, beweegredenen én angsten. Vraag even toestemming voor je met advies komt. Biedt opties aan.

En als je ook maar iets van haar eigen bedachte verandering oplossing of ideeën hoort, let dan goed op.

Geef een reflectie;

    1. Je maakt je zorgen;
    2. Je wil graag slapen en ook kleine Eva voeden;
    3. Je baalt van je eigen twijfels;
    4. Je wil zo graag net als je zus een goed herstel.

Je ziet je cliënt groeien. Soms in één gesprek, soms in meerdere korte gesprekjes. Ze voelt zich gehoord, gezien en begrepen. Dan ben je haar aan het motiveren, je ondersteund haar dat is fijner voor jou, fijner voor de cliënt, en zelfs buiten het werk zul je veel plezier krijgen in het reflectief luisteren en blijft de reparatiereflex steeds vaker thuis. Dat noem ik nog eens Win-Win-Win.

Makkelijk om te leren? Eenvoudig is het niet maar zeker de moeite waard. In de training Motiverende gespreksvaardigheden speciaal voor zorgverleners, besteden we hier veel aandacht aan. Wil je gelijk al aan de slag, download dan mijn gratis e-book.

 

Goed om te weten

Op de trainingspagina vind je informatie over de training Motiverende gespreksvaardigheden. Dé training voor zorgverleners.

Deze training is ook geaccrediteerd bij het KCKZ voor 3 punten. Heb jij een ander kwaliteitsregister nodig, of een op maat gemaakte training mail of bel mij en we bekijken samen de mogelijkheden.

Groet Esther

M. 06 21 69 08 40

info@groei-in-verandertaal.nl