Het zweet staat op de verkeerde rug
Plan van aanpak, makkie!
De zorg opstarten bij een nieuwe cliënt vraagt net even iets meer tijd en aandacht.
Even samen zitten en een werkrelatie opbouwen is geen probleem. Het doorspreken en vaststellen van de zorgdoelen gaat veelal goed. Hoe de doelen behaald kunnen worden, daar heb jij heel veel ervaring in. Dus hup, we gaan plannen en het plan van aanpak kan gemaakt worden… Jij als ervaren zorgverlener hebt daar geen moeite mee.
Plannen
Een plan van aanpak maken, doe je even tussendoor. De tijd bij de cliënt is veel te kostbaar voor dit gebabbel. Wees eerlijk, maak jij het plan van aanpak altijd in volledige samenwerking met je cliënt. Sluipt het er bij jou ook weleens bij in, dat je het niet samen met je cliënt maakt? Met als gevolg, jij werkt hard richting het gestelde doel en de cliënt zelf, die wil wel maar doet weinig of laat weinig initiatief en verandering zien.
Je bent niet de enige, die hier tegenaan loopt. “Is het de werkdruk en jarenlange ervaring? Dat het plannen dus het maken van het plan van aanpak, lang niet altijd gaat zoals je diep in je hart zou willen?” Je wil wel anders maar hoe.
Timing
Dat speelt een hele belangrijk rol in je gesprek. Wanneer ga je plannen? Het gaat zo makkelijk mis, bijvoorbeeld doordat je:
-
- zelf de acties wel even invult;
- niet weet of het doel haalbaar is, maar denkt van wel, ervaring hè;
- te snel over gaat op plannen;
- het doel samen niet concreet gemaakt hebt;
- de reden niet kent, waarom je cliënt het doel wil behalen;
- niet weet wat je cliënt nodig heeft om het doel te behalen;
- denkt haar gekozen weg richting het gestelde doel wel te kennen;
- voorbij gaat aan het samen plannen en doet wat jij denkt dat goed is.
Het gebeurt onbewust vanuit een goed hart. Iets wat jij niet wil en je collega’s ook niet. En je cliënt?…
Ook dit kan weer zo’n moment zijn dat de weerstand geboren wordt. Weet je nog in mijn vorige nieuwsbrief ‘Goed bedoeld helpen werkt averechts!’.
Zorgplan schrijven, hoe dan?
Hoe weet je wanneer de tijd rijp is om samen een haalbaar plan van aanpak te maken?
Vaak ‘vertelt’ je cliënt wanneer de stap gemaakt kan worden. De vragen van het ‘Waarom’ gaan dan over naar ‘Hoe dan?’ Let op de volgende signalen:
-
- Cliënt wil experimenteren (uitvoeren van stapjes)
- Minder discussie over het probleem;
- Minder ‘ja maar’;
- Toename van verandertaal (alle uitspraken voor de verandering of tegen het huidige gedrag/situatie);
- Verandering voor zich zien en de gevolgen bespreken;
- Cliënt stelt vragen over de verandering en/of valkuilen;
- Cliënt denkt zelf na over de mogelijkheden.
Dus als je bovenstaande signalen opmerkt, probeer de motivatie van je cliënt naar boven te halen. Achterhaal wat voor je cliënt de eerste stap kan zijn, laat haar zelf denken. Denk mee waar nodig, ondersteun, maar laat haar de stappen bedenken richting het gestelde doel.
‘Laat het zweet op de juiste rug en neem het niet over…’
Heb je vragen?
Laat het mij weten, mail of app: 06 21 69 08 40
Ik vind het leuk om van jou te horen:
-
- Welke trainingsbehoefte heb jij gericht op communicatie?
- Tegen welke vragen loop je aan?
- Welke trainingsonderwerpen lijken jou interessant?
- Op welke manier zou ik je kunnen helpen?
Bel, mail of app.
Goed om te weten
Op de trainingspagina vind je informatie over de training Motiverende gespreksvaardigheden. Dé training voor zorgverleners.
De eerst geplande open –trainingen zijn op:
-
- 23 september 2020 nog ruimte.
- 25 november 2020 bijna vol.
- 20 januari 2021 nog ruimte.
Van 19:00 tot 22:00 uur in Zwolle.
Deze training is ook geaccrediteerd bij het KCKZ voor 3 punten. Heb jij een ander kwaliteitsregister nodig, of een op maat gemaakte training? Pak de telefoon en bel mij, dan verkennen we samen de mogelijkheden.
Groet Esther
M. 06 21 69 08 40