Weerstand in gesprekken, dat wil je niet.

4 juni 2020
Weerstand

Zorgverlener:
‘We kunnen niet alle uren geven die we geïndiceerd hebben’.

Cliënt:
Hoezo, niet!  Ik  heb de uren echt nodig, dat begrijp jij ook wel’.

Zorgverlener:
Het kan niet anders, bijna iedereen krijgt deze zomer minder’.

Cliënt:
‘Ja maar …’.

“BAM de WEERSTAND  is geboren”

Hoe dan wel?

Binnen Motiverende gespreksvoering zijn er vier processen waarmee je structuur geeft aan ieder gesprek. Deze 4 processen vormen altijd de bouwstenen van je gesprek. Na de basishouding (engageren) en het focussen komt het ontlokken van verandertaal.

Weerstand in gesprekken, Motiverende gespreksvoering

In gesprek

Vanuit je basishouding heb je een goede en veilige band opgebouwd, met je cliënt. Samen hebben jullie de focus (het doel) van de zorg bepaald. Tot nu toe verloopt het gesprek goed.
Op dat ene gespreksonderwerp na, de vermindering van geïndiceerde uren. Dat moet je nog bespreken.
Lastig lastig. Je wil zo graag bieden wat ze nodig heeft maar dat kan deze zomer niet.

 

Ontlokken van verandertaal

Positief en gemotiveerd in gesprek blijven, is alleen maar mogelijk wanneer jouw cliënt eventueel samen met jou het doel heeft bepaald. Anders kun jij niet, wat belangrijk is bij ontlokken, de motivatie van je cliënt naar boven halen. Motivatie dat is juist nu super belangrijk bij iedere en zeker deze verandering.

 

‘Verandertaal dat zijn alle uitspraken die mensen doen in de richting van de verandering’

 

Als je cliënt haar focus (doel) samen met jou heeft bepaald. Kan zij zelf plannen hoe ze dit aan kan pakken, dan hoef je niet veel te ontlokken.
Maar op momenten dat zij nog ambivalent (twijfelachtig) is, dan wordt het heel belangrijk om te gaan zoeken vanuit je respectvolle basishouding, naar verandertaal richting het gestelde doel. 

 

Voorbeeldgesprek

Zorgverlener:       

‘Carola, ik moet nog één onderwerp met je bespreken. Ik vind het niet fijn om te vertellen maar we komen er samen wel uit’.

Cliënt:

Oh, wat is dat dan’.

Zorgverlener:

We kunnen je niet alle geïndiceerde uren geven. Wel kunnen we iedere dag, korte zorg bieden’.

Cliënt:

Oh nee, maar wel korter? Hoelang kun je dan wel komen?

Zorgverlener:

Je bent bezorgd of je wel voldoende steun krijgt de komende dagen’.

Cliënt:

Ja enorm’.

Zorgverlener:

‘Ik ben er iedere ochtend van half acht tot twaalf uur. Zullen we samen kijken wat iedere dag voor jou het belangrijkste is. Zodat je aan het einde van de kraamweek zelfstandig je kinderen, jezelf en kleine Lisette kunt verzorgen’. 

Cliënt:

Ja graag, dat is precies wat ik nodig heb, maar ik weet niet of ik wel met minder uren toe kan hoor. Tijdens de vorige kraamtijden was de kraamverzorgster er gewoon de hele dag’.

Zorgvrager:            

Je hebt toen echt volle dagen genoten en de zorg gekregen die je nodig had’.

Cliënt:

‘Ja dat was fijn, maar ik weet nu natuurlijk al veel de bevalling verliep vlot en Arend heeft nu meer verlof dan bij de vorige drie kinderen. Voor ons is het belangrijkste de verzorging van de kinderen. Dat zij geholpen worden met het aankleden en natuurlijk de verzorging van kleine Lisette. Kleine Lisette is voor mij echt nog te zwaar om in bad te doen. Oh en natuurlijk wil ik zelf ook graag douchen en de was is er ook nog. Als je dat allemaal kunt doen, dan vraag ik voor de middag of de buurvrouw de kinderen opvangt. Ik red mij dan wel met kleine Lisette’.

Zorgvrager:           

De verzorging van de kinderen is voor jullie echt belangrijk. Daar ga ik voor zorgen.  Het wasgoed, dat zal ik voor je doen zodra we tijd over hebben. Wanneer de kinderen en de verzorging van Lisette meer tijd van mij vragen, dan kan Arend vast het wasgoed wel in de kasten leggen.

Cliënt:                     

‘Natuurlijk, dat komt goed’. 

‘Zonder ontlokken geen motivatie, zonder motivatie geen verandering’

 

Goed om te weten

Op de trainingspagina vind je informatie over de training Motiverende gespreksvaardigheden. Dé training voor zorgverleners.

Deze training is geaccrediteerd bij Kenniscentrum kraamzorg voor 3 punten. Heb jij een ander kwaliteitsregister nodig, of een op maat gemaakte training.
Bel gerust 06 21 690840

Wil je niet wachten en gelijk aan de slag met eenvoudige handvatten,
download mijn e-book.

Agenda open inschrijving:
Training Motiverende gespreksvaardigheden

24 juni 2020 is volgeboekt maar na de zomer is er nu nog voldoende ruimte op:

23 september 2020
25 november 2020

Liever een training op eigen locatie? Bel of mail dan bespreken we de mogelijkheden.

Meld je aan:
info@groei-in-verandertaal.nl

Tot horens
Esther