Adviseren informeren, wat is daar nou moeilijk aan?

5 september 2020
Spiekbriefje

Je vertelt iets en vervolgens kijk je de ander verwachtingsvol aan… Appeltje eitje, toch?

Niet dus.

Omdat ik regelmatig communicatietrainingen verzorg kan ik je vertellen dat er bij het adviseren en informeren van alles misgaat, alle goede bedoelingen ten spijt.

Dat is jammer want informeren en adviseren is wel één van de meest terugkerende vaardigheden tijdens je werk als zorgverlener.

Iets wat héél vaak misgaat is het volgende: je informeert de ander maar ze luistert half en volgt vervolgens haar eigen ‘kop’. Sta je dan met al je goede bedoelingen.

De hamvraag is nu

Hoe geef je die informatie zonder in de reparatiereflex te stappen, prekerig over te komen of de zorgvrager met jouw goed bedoelde informatie te overladen?

Elegant antwoord

Motiverende gespreksvoering vat het elegant samen in drie punten:

  1. Respecteer de autonomie van de zorgvrager
  2. Breng informatie op interactieve wijze
  3. Maak het aantrekkelijk en behapbaar.

Allemaal leuk en aardig, maar hoe ga je dat dan uitvoeren tijdens je werk?
Ik heb een handig spiekbriefje voor je gemaakt.

 

De volgende 5 tips kunnen helpen

  1. Vraag wat de ander al weet

Wat weet je al over…….bijvoorbeeld kraamzorg?

Wat heb je al ontdekt via internet of van vrienden?

 

  1. Vraag welke informatie nuttig zou zijn

Welke informatie gaat jou op dit moment het meest helpen?

Wat zou je willen weten over………?

 

  1. Vraag toestemming om informatie te geven (en accepteer een ‘nee’)

Zal ik je wat meer vertellen over…

Ik heb wel een tip, …….laat een stilte vallen…..

Deze situatie heb ik eerder meegemaakt. Vind je het goed dat ik je erover vertel?

 

  1. Bied meerdere opties

Om te stoppen met appen tijdens het voeden van Annelie, zou je kunnen denken aan:  de telefoon in de vliegtuigmodus te zetten, een automatisch antwoord instellen of  je telefoon buiten handbereik leggen. Wat spreekt je het meest aan?

 

  1. Vraag om een reactie

Wat vind je van deze informatie?

Hoe is dit voor je?

 

Samenvattend

Er gaat dus vaak een vraag aan je informatie vooraf. En je laat een brokje informatie ook weer volgen door een vraag. Doordat de ander kan reageren op wat ze gehoord heeft, maakt ze haar geheugen weer leeg voor iets nieuws. En jij krijgt een veel helderder beeld van hoe de informatie aankomt. Dit ritme kan zich een aantal malen herhalen tot de belangrijkste informatie gedeeld is of de ander ‘vol’ zit. Als er op dat moment belangrijke informatie nog niet gedeeld is, kun je die rapporteren in het zorgdossier of bewaren voor een volgende keer.

Als je veel informatie geeft, maak er dan zo veel mogelijk een gelijkwaardig gesprek van, waarbij je niets opdringt en openstaat voor de behoeften en reactie van de ander. Je zult merken dat je daarmee eerder tijd wint dan verliest. Je hoeft niet te vertellen wat de ander al weet en de informatie die je geeft blijft veel beter hangen.

 

Hoe was het ook alweer:

 

Goed om te weten

Op de trainingspagina vind je informatie over de training Motiverende gespreksvaardigheden.
Dé training voor zorgverleners.

De training is met 3 punten geaccrediteerd bij Kenniscentrum kraamzorg Categorie; Scholing algemeen (N) Scholing algemeen (O) Scholing Categorie B Communicatie (2019)

Ben je een Zzp-er en wil je samen met je collega’s de training volgen? Bel of mail en we verkennen samen de mogelijkheden.

 

Groet, Esther
M. 06 21 69 08 40
info@groei-in-verandertaal.nl