Kwaliteiten bevestigen of toch een compliment

28 november 2020
Motiverende gespreksvoering Bevestigen

Complimenten geven is mij niet met de paplepel ingegoten.

In Amerikaanse culturen stroomt het over van de complimenten, maar in mijn cultuur en opvoeding kwam dat toen weinig voor. Er viel dan ook heel veel te leren toen ik kraamverzorgende werd. Uiteindelijk kreeg ik de welgemeende complimenten uitgesproken. Fijn, ook dat weer geleerd. Helaas…..tijdens een training kreeg ik te horen dat het effectiever is om de kwaliteiten van de ander te bevestigen. Help ‘wat nu weer!’.

Motiverende gespreksvoering Bevestigen

Denk jij dat ook? STOP dan alsjeblieft met lezen. 

Beetje nieuwsgierig? Knap en zeker met deze verwarrende inleiding is dat niet vanzelfsprekend.

 

Bevestigen wat houd dat eigenlijk in  

Bevestigen is op een positieve manier kijken naar de ander bijvoorbeeld je zorgvrager, cliënt of student. Je hebt dus een waarderende blik nodig, een manier van kijken waarbij je je steeds afvraagt: Wat is er leuk, mooi knap, slim bijzonder aan deze persoon? Ook wanneer je niet zoveel zin hebt of de oplossing al denkt te weten.

Bevestigen doe je tijdens een gesprek door te bekrachtigen wat positief is en wat juist wel goed gaat. Dat kan bijvoorbeeld door keuzevrijheid te benadrukken. “Ik ben er niet om te vertellen welke voeding goed is voor baby Ivan, ik ben er om jou te helpen bij de keuze die jij wilt maken. Jij beslist zelf”.

Bevestiging of een compliment, wat is nu eigenlijk het verschil?

Een compliment is jouw positieve mening over de ander. Een compliment heeft ook een beoordelend aspect in zich. Jij als zorgverlener of werkbegeleider, vindt dat de ander het goed gedaan heeft. Het is een vorm van belonen die gemeten wordt aan jouw competenties, jouw waarden en normen of aan de vastgestelde beoordelingscriteria.

Ja en,….wat maakt een bevestiging dan sterker dan een compliment?

Een bevestiging is neutraler; je ontdekt iets in de uitspraken, of het gedrag van de ander en dat benoem je. Je bekrachtigd haar kwaliteiten. Jij bent geen partij, het gaat om de ander.

 

Compliment:   

Ik vind het zó knap, dat je volhoud’.

‘Ik had niet gedacht dat het zo goed zou gaan’.

Bevestiging:

‘Je hebt deze week echt je best gedaan!’                          

Het is je gelukt om in gesprek te gaan met je werkbegeleider’. (Vette glimlach)

‘Je bedoeling was goed, ook al liep het niet zo als je gewild had’.                           

‘Kijk! Je hebt je registraties afgelopen nacht goed bijgehouden!’.

 

Voel je het verschil?

 

Een compliment begint vaak met jouw mening en begint vaak met het woord ‘ik’. In een bevestiging staat de ander centraal. Hé, dat is nou net wat je wil. De cliënt centraal in de zorg, of je student centraal in haar eigen leerproces. Daarom begint een bevestiging vaak met ‘je’ of ‘u’. Is dat nu het grote verschil? Ja, ook al hebben complimenten soms hetzelfde effect als een bevestiging.

 

Er kleven risico’s aan het geven van complimenten

Ook dat nog…

Zodra jij een compliment geeft, zet je jezelf namelijk heel subtiel boven de ander.

De indirecte boodschap is: Ik ben in staat om te beoordelen wat goed voor jou is. En laten we wel wezen: in veel gesprekken tijdens je werk, heb je ook die rol. Maar wanneer je teveel complimenten geeft, komt de samenwerkingsrelatie in gevaar. De relatie wordt ongelijk. De zorgverlener wordt de expert, en de zorgvrager of student wordt afhankelijk. Dat is niet wat je wil. Door het geven van complimenten kan er wrijving of wantrouwen ontstaan.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat het ombuigen van complimenten naar bevestigen wel enige oefening vraagt. Net zoiets als een nieuwe telefoon. Daar moet je je in verdiepen anders snap je er geen snars van en ligt hij snel ik de kast. Ik had het geven van complimenten er jaren geleden zo ingestampt dat ik echt eerst moest begrijpen, oefenen en ervaren wat het effect is van een bevestiging. Wie mij kent weet dat ik niet zomaar te overtuigen ben. Overtuig een ander en hij doet het tegenovergestelde😊. Ik heb stapje voor stapje mogen leren in datgene wat ikzelf wilde leren.

Wil jij dat ook? Thuis experimentje;

 

Experiment 1

Zodra je in gesprek bent met iemand. Luister en kijk de ander bewust aan. Want zeg nou zelf, wanneer je je waarderende blik niet inzet en je niet afvraagt: Wat is er leuk, mooi, knap slim, bijzonder aan deze persoon? Hoe ga je dan een bevestiging geven? Na afloop van het gesprek, stel je jezelf onderstaande vragen en schrijf deze eens op.

  • Welke kwaliteiten dus sterke kanten zie je?
  • Wat zou je kunnen benoemen?
  • Welke bevestiging zou je de ander kunnen geven?

 

Experiment 2

Hieronder staan twee complimenten. Probeer deze eens om te buigen naar een neutrale bevestiging.

  • ‘Ik ben heel trots op je. Wat goed dat het je gelukt is om mijn adviezen voor de nacht op te volgen!’
  • ‘Het is heel goed dat je minder op je telefoon kijkt, dat vindt ik goed van jou’.

 

Een makkelijk handvat voor het geven van bevestiging is het volgende:

  1. ‘Je …(beschrijf een gedrag)
  2. Toon waardering
  3. Beschrijf een positief effect van dit gedrag, liefst voor de persoon zelf.

 

Mogelijke antwoorden voor experiment 2

  • “Je hebt hard gewerkt vannacht, met als resultaat dat (baby) Ivan twee keer goed gedronken heeft!”
  • “Het is je dus gelukt om iets waar je zo van genoot, toch los te laten!” (Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?)

 

Welk verschil ervaar jij? Nog enkele voorbeelden:

  • “Je hebt deze week echt je best gedaan!”
  • “Het is je gelukt om in gesprek te gaan met je werkbegeleider”. (Vette glimlach)
  • “Je bedoeling was goed, ook al liep het niet zo als je gewild had.”
  • “Kijk! Je hebt je registraties afgelopen nacht goed bijgehouden!”.
  • “Je bent hier naar toegekomen, ondanks de twijfels die je noemt.. Daar heb ik veel waardering voor en ik ga mijn best doen om je te helpen”.

 

Een oprechte bevestiging is een soort cadeautje. Woensdagavond 25 november heeft Margriet Zijlsta mijn training bijgewoond en krachtig bevestigd. Dit mooie cadeautje kreeg ik.

“Esther, zoals ik jou al terugkoppelde, je hebt een prachtige goed verzorgde training neergezet. Qua voorbereiding, qua aansluiting op de doelgroep, qua werkvormen. Petje af, subliem”.

Margriet Zijlstra Beleidsadviseur KCKZ

Weet je? Er plakt nu een vette glimlach op mijn gezicht!

Meer over deze krachtige bevestiging lezen? Lees maar mee. Uiteraard met toestemming geplaatst.

 

 

Leer jij graag?

Ik ben benieuwd, laat het mij weten waar jouw behoefte ligt en we gaan samen brainstormen.

Wil je meer lezen over de bestaande training ‘Motiverende gespreksvaardigheden’ klik dan even op onderstaande kop tekst.

 

Goed om te weten:

De eerst geplande open –trainingen in Zwolle zijn live of online op:

  • 20 januari 2021
  • 10 maart 2021
  • 21 april 2021

 

De training is met 3 punten geaccrediteerd bij KCKZ en al door velen gevolgd. Wil je weten hoe zij de training ervaren hebben? Kijk dan even naar de reviewpagina.

Heb jij een ander kwaliteitsregister nodig of ben je een Zzp-er en wil je samen met je collega’s, je team of als organisatie de training volgen?

Mail of bel en we verkennen samen jullie wensen.